Friday 8 April 2011

GULAI LEMAK PISANG LEMAL MANIS


Pisang emas bawa belayar ...masak sebiji di atas peti...hutang emas boleh di bayar...hutang budi di bawa mati......opppssss....intan takde hutang body2 nie....tau...ini pisang bukan masak dalam peti tau..ini pisang masak dalam periuk....hehehe....gulai lemak pisang....gulai kegemaran mak  intan nie....asal kenduri je....die nak masak lemak pisang....asal kenduri je lemak pisang....hehehe..sampai kami merungut-rungut.dah...dia sengih  je.....tapi ....masak gulai ni tiada pembaziran tau....dengan kulit boleh masak dan makan....makan kulit lagi sedap dari isi....sapa nak resepinya....angkat kaki....sedap wehhhh gulai ni....try leee...belum try belum tau....

Bahan2nya

sesikat pisang emas mengkal ( setengah org panggil pisang lemak manis )-disiat kulit dan dipotong serong pisangnya dan direndam dlm air berisi garam sikit supaya tidak lembam ( hitam ) .
1 biji santan pekat
*1 inci kunyit hidup ( serbuk pun boleh )
*10 biji cili padi
*1/2 biji bawang besar ( kalau tak letak pun takpe )
segengam ikan bilis - di kopek ( ditumbuk tidak lumat )
1 batang serai - diketuk
*sedikit belacan
garam secukup rasa


Blend bahan bertanda *

Caranya

Masukkan bahan2 blend, ikan bilis, serai dan santan... gaulkan..kemudian masukkan pisang dan kulit yg telah dibasuh bersih..Masakkan di atas api yg kecil supaya tidak pecah minyak..Apabila mendidih masukkan garam secukup rasa..

Sedia utk dihidang...

Petua mertua: Tanda2 gulai masak apabila mendidih ditengah..

No comments:

Post a Comment