Saturday 7 May 2011

RED VELVET CAKE




First kek ni keluar...tertarik nak buat...tapi ada yg review tak sedap...hanya colour je cantik...tapi neighbour bagi rasa...ehhhh...sedap lakkk...sebab di regukan dengan cheese...akhirnya pagi semalam buat..tapi tak sempat nak upload cepat...coz busy...dengan urusan lain...di waktu petang...sebab kek camni tak boleh immediate potong. akan pecah.....dah bakar kena tunggu sejuk...dah sejuk baru boleh dipotong untuk mendapatkan lapisan/layer...dah di layer kan dengan cream cheese...kena di frost kan dulu baru boleh di potong dan di photo shoot...amik masa...ini la hasilnya...memang sedap keknya....tapi intan kena adjust colour tu sikit...sbb lebih suka kemerahan baldu yg lagi mengancam..intan kurang pada colour merah......tapi warna pilihan anda!!! ikut citarasa masing..ye..


bahan2

2 1/2 cup tepung kek atau tepung gandum
2 sb serbuk koko tanpa pemanis ( diayak bersama tepung )
2 sb pewarna merah dan 1 sudu besar pewarna pink
1/2 cup butter ( 120 gm )
11/2 cup gula
2 biji telur pada suhu bilik
2 sudu kecil esen vanilla
1 cup freshmilk ( dibancuh bersama 1 sb lemon jus atau cuka ) saya guna lemon jus dan susu tepung nespray di bancuh dengan air...jadikan satu cup..
Biarkan 5 10 minit...kacau rata sebelum mengunakkannya
1 sk cuka putih
1 sk baking powder


caranya...
1. Pukul butter dengan gula hingga kembang.
2. Masukkan telur 1 persatu-satu dan masukkan esen vanilla
3. Masukkan tepung berselang seli dengan susu tadi...jangan lupa pastikan sentiasa di ratakan dengan spatula di mana2 bahagian yg tak kena..pukul rata dan sebati.
4. Masukkan pewarna merah dan pink tadi.
5. Bancuh baking powder dengan cuka...kacau rata dan biarkan berbuih...bila berbuih cepat2 masukkan kedalam adunan tadi dan kacau rata ..
6. Terus bakar pada api 170C selama 20 ke 30 minit atau sehingga masak..boleh di test dengan lidi yg bersih untuk memastikan masak atau tidak ...
7 Rehatkan 10 minit sebelum keluarkan dari loyang.
8. Pastikan kek betul2 sejuk baru frosting..

* FROSTING SAYA CUMA GUNA CREAM CHEESE DAN WHIPPING CREAM.

CARANYA: PUKUL CREAM CHEESE DENGAN GULA HINGGA LEMBUT SEBATI..KEMUDIAN MASUKKAN WHIPPING CREAM...PUKUL SEBATI...JANGAN TERLALU LAMA...SAPUKAN PADA KEK YANG TELAH SEJUK...DAN SEJUKKAN SEMULA SELAMA 4 JAM...BARU DIPOTONG..



SELAMAT MENCUBA!!

sumber: Kongsi Resepi...

No comments:

Post a Comment