Tuesday, 15 March 2011

My 1st receipe that i post on KR...( Kongsi Resepi)

Assalamualaikum..

At last siap juga blog ku...hehe...susah gak nak buat nya...fenin2.....tapi takpe..past is past kan.....Ni nak habaq sikit ...ini le resepi pertama yg intan post kat KR ( kongsi resepi le) lepas dok menganggur..haha..lepas resigned dr CIMB bank..pastu terus jatuh cinta kat KR ..kira2 love at first sight le ni...

Lepas jatuh cinta kat KR...intan pun asyik bertenggek je kat situ...

Okay la...ni intan nak tepek resepi turun temurun.... zaman bujang trang tang tang...buat ayam percik...pi makan berkelah dgn family kat sg gabai...masa tu buat sikit lebih kurang 3 ekor je...ingat cukup ..rupa2nya berebut...almaklumlah ..bila kesejukan...perut pun lapar le kan...okay...skrg intan nak paparkan resepi nya ya...


Bahan2

1 ekor ayam (dipotong 12 pun boleh )
*3 senduk cili kering ( yg dah diblend )
*1 inci halia
*4 biji buah keras
*3 ulas bawang putih
* 1 sudu besar jintan manis dan halus
seketul lengkuas ( diketuk )
5 ikat serai ( serai kena banyak kalau tidak tak sedap)-*separuh di blend -separuh diketuk je
1 biji kelapa ( jadikan santan cair je -takmo pekat- ini bukan gulai lemak ye)



cara2nya

Tumis bahan bertanda * hingga wangi..Kemudian masukkan lengkuas dan serai. biar seketika. Masukkan santan cair..biarkan hingga mendidih..kemudian masukkan ayam ..biarkan hingga masak...# biarkan betul2 masak supaya waktu utk memanggang singkat dan tak perlu risau ayam didalam sama ada mentah atau tidak...selepas itu..keluarkan ayam dan bolehla dipanggang...Kuah tadi biarkan api pelahan dan masakkan hingga pekat.. utk disiram sewaktu makan nanti...Selamat Mencuba!!

No comments:

Post a Comment