Sunday 10 April 2011

KEK KEJU CIP COKLAT BERMENTAGA KACANG

jengjengjeng....mari2...sapa nak resepi.   amik dr koleksi chef wan ...nasib le sukatan kat buku tu betullll...tak semua betul tau...kadang2 tu...depa dok klentong kita je...tapi bukan chef wan laaa..depa yg buat buku tu leee....nak kaut keuntungan..... ini kek mentega kacang...bertambah le jerawat le intan ni.....sejak 2 menjak ni....muka dah tak selicin dulu....dah tua ke.....hormon kelam kabut ke...ishhh entah le.....tapi kacang tetap idaman kablu....itu yg terjebak nak buat kek ni...pasal dia berkacangggg.....dah le berkeju...banyak le lelemak kat badan ni....sekali sekala ok le kan...selalu tak boleh tau....nanti gemukssss....




bahan-bahan
Kulit


2 cawan wafer coklat, dihancurkan
250g mentega tanpa garam, dicarikan 


Inti
340 g keji krim pada suhu bilik
1 cawan gula halus ( castor )
1 cawan mentega kacang halus
5 biji telur saiz besar
1/2 cawan yogurt ( intan gantikan susu  je sbb takde stockk kat rumah ) ikut suka hati je kan..
2 sudu teh jus lemon ( intan pakai lemon paste je )
1 cawan cip coklat
serbuk koko untuk menabur


cara
sediakan kulit,


gris acuan springform ( 81/2 inci ) 22 cm dengan sedikit mentega...gaulkan wafer hancur dengan mentega. ratakan dan tekan doh di dalam loyang dan 2/3 bahagian tepi acuan. sejukkan di dalam peti sejuk sementara menyediakan intinya.


sediakan initi.
pukul keju krim dan gula sehingga ringan dan gebu. masukkan mentega kacang dan adun sebati. masukkan telur sebiji demi sebiji, yogurt, jus lemon dan separuh cip coklat dan kacau sebati. tuangkan di atas kulit yg sudah sediakan.
Bakar secara double boil 55 minit ke 65 minit pada suhu 160C. sehingga tepi-tepi kek pejal. Setelah separuh masak taburkan cip coklat selebihnya di atas keju.. bila kek dah masak sejukkan di atas rak dawai.
nota: cara keluarkan kek dr springform
kek lurutkan pisau yang halus atau spatula di sekeliling tepi dinding dalam acuan kek (kek akan mudah keluar dan tepinya licin apabila dikeluarkan setelah sejuk). Ini akan mengelakkan kek daripada retak dan pecah.

No comments:

Post a Comment