Friday, 8 April 2011

CAKE CHOC MOIST


Siapa suka makan coklat.......angkat tangannnn....ermmmm....cake choc moist ni mmg sedap ..resepi dr munira baharom...rakan KR... dah le senang buat...sedap pulak tu....siapa yg takde mixer n oven pun boleh buat...kukus jeeee.....lembut dan gebuss..... memang berbaloi-baloi....kalau nak makan tanpa toping pun sedap..dengan toping dan badan lagi triple sedappp...sapa nak cuba.....boleh le try.....




bhn2 A:


1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak - corn oil/minyak jagung lagi sedap
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.
*rehat sekejap tu supaya kek tidak mendap di tengah2..

bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bahan diayak

bhn C: telur 4 bj (blender jer)
Satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli dan gaul dengan menggunakan senduk  pun boleh...bila dh sebati....tuangkan kedalam loyang yg telah disapu minyak atau planta....dan kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...boleh di test dengan mencucuk menggunakan lidi sekirannya tidak melekat bermakna sudah masak.

nota: pastikan loyang dipanas seketika sebelum menuangkan adunan .
Kalau berminat untuk membuat toppingnya
2sdb butter
5 sdb serbuk koko ( intan guna van houten lebih sedap dan tidak pahit )
3 sdb susu pekat manis
Dicampurkan semua  bahan2 tadi..dan dimasakkan cara double boil..setelah sebati boleh la dituangkan di atas kek tadi...
selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment